الخميس، 4 سبتمبر 2014

ليبيا _مصريون يسعون للعودة إلى ليبيا بعد الفرار&

طلعت حرب (photo: )
طلعت حرب


شهد مكتب الخطوط الجوية الليبية بشارع «طلعت حرب» في القاهرة يشهد ازدحامًا شديدًا من العمال المصريين، لاستخراج تذاكر السفر للعمل في ليبيا.
والتقى موقع «مصر العربية» عددًا منهم لمعرفة السبب الحقيقي وراء سفرهم، على الرغم من الظروف الصعبة التي يعانيها المصريون الموجودون في ليبيا، وتدهور الأوضاع الأمنية هناك.
وقال طارق عبدالجواد زكي: «إحنا واقفين نحجز علشان نروح ليبيا، مفيش شغل هنا في مصر ولا في فرص عمل، نشتغل حرامية ولا بلطجية؟!، غصب عني علشان أعرف أأكل عيالي وإلا هنموت من الجوع».
وأوضح عبدالرحمن طه أن هناك أماكن آمنة في ليبيا، نافيًا معاناة الدولة بأكملها الانفلات الأمني كما يدعي بعض الإعلاميين.
وطالب طه السلطات المصرية بعودة الخطوط الجوية للعمل مرة أخرى، لرفع الضغط الموجود حاليًّا على الخطوط الجوية الليبية، مشيرًا إلى أن سعر التذكرة مرتفعٌ للغاية ويصل إلى 3600 جنيه.
وقال: «لو في شغل مش هنسيب بلادنا ونسافر، أنا بقالي ثلاثة أشهر في مصر معرفتش أشتغل ساعة واحدة، هسافر علشان عارف إن بلدي الثاني هو ليبيا، لأن لقمة عيشي هناك، وأنا مش لاقيها هنا في بلدي، أموت هناك، وأنا شغال أحسن ما أموت هنا وأنا قاعد من غير شغل».
واتفق معه عطية محمد قائلاً: «أموت على السريع هناك أحسن ما أموت على البطيء هنا، وبعدين أقعد ليه؟ هو في شغل؟ بلدي بتطردني.. بتقولي مفيش شغل ولا فرصة عمل ليك، أموت أنا وعيالي ولا نسرق؟! مفيش حل قدامنا غير السفر».

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق